Формування в учнів
ціннісного ставлення до суспільства, держави та до самої себе, відчуття своєї
належності до України, усвідомлення єдності власної долі з долею своєї країни,
активної за формою та моральної за змістом життєвої позиції є головною домінантою
національно-патріотичного виховання учнів в процесі шкільного навчання, у тому
числі, навчання математики. Важливою складовою виховання є прищеплення
шанобливого ставлення до Збройних сил України, підготовка до оволодіння
військовими професіями, мотивація учнів до військової служби.
Виховання в школярів почуття
патріотизму слід здійснювати на уроках математики, віддаючи перевагу окремим
аспектам цієї роботи відповідно до вікових особливостей учнів.
Зокрема, у 5-6 класах доцільно надавати
пріоритет вихованню в учнів любові до України, її природи, рідного дому, школи,
рідної мови, шляхом складання самими учнями (або за допомогою вчителя) і
розв’язування задач, в яких мова йде про їх рідний край. Це задачі, що містять
історичні дані, відомості про тваринний та рослинний світ регіону, в якому
проживають школярі тощо. Під час розв’язування задач доречно пропонувати учням
коментувати виконання дій. Це сприятиме розвиткові усного мовлення, формуванню
у школярів вмінь правильно і грамотно висловлювати свої думки українською
мовою. З цього погляду корисними також будуть такі завдання, як
наприклад, «Прочитай», «Сформулюй», «Провідміняй: а) сорок два мільйони; б)
двадцять дев’ять тисяч».
У 7-9 класах можливо
розширити знання учнів про культуру українського народу за допомогою різних
українських орнаментів (вишиванок) в процесі вивчення геометричних перетворень.
Бажано звернути увагу учнів на те, що багато орнаментів лише на перший погляд
видаються симетричними або утвореними шляхом паралельного перенесення.
Насправді ж створення орнаментів людиною є процесом творчим, не завжди
підпорядкованим математичним законам (на відміну від машинного орнаментування).
У процесі навчання слід звертати увагу
учнів на прізвища українських математиків, на їхній внесок у розвиток
математичної науки. Одне з таких прізвищ – М. П. Кравчук, на пам’ятнику якого
написано: «Моя любов – Україна і математика». М. П. Кравчук – академік
Всеукраїнської Академії Наук, якого 1938 року безпідставно репресували і
заслали на Колиму, де він загинув. Суттєву допомогу вчителю нададуть відповідні
матеріали, вміщені в українських шкільних підручниках з математики.
Широкі можливості щодо виховання почуття
патріотизму створюються при проведенні тематичних позакласних заходів,
присвячених українським математикам: математичні вечори, вікторини,
конференції, диспути, дискусії чи змагання тощо. На таких заходах можна
розповісти учням про життя, діяльність та здобутки видатних українців,
запропонувати розв’язати кілька задач, складених ними.
У 10-11 класах серед
основних виховних завдань є прищеплення любові до Батьківщини, відданості
своєму народу, гордості за його культурні надбання, вболівання за його долю.
Важливо продовжити ознайомлення учнів з іменами та біографіями видатних
українських математиків. Наприклад, розповісти учням про творця одного з
важливіших методів інтегрування - М. Остроградського (народився і похований на
Полтавщині).
Учнів основної та
старшої школи варто також залучати до проектної діяльності, пов’язаної з
вивченням діяльності відомих українських математиків. Наприклад, учням можна
запропонувати такі теми для розроблення проектів: «Премії НАН України імені
видатних українських учених», «Пам’ятники українським математикам», «Збірник
українських історичних задач» та ін.
Немає коментарів:
Дописати коментар